El portal de los estudios de comunicación desde 2001

Edición en español

Edició en català Edição en português

Novedades editoriales

Media Heterotopias: Digital Effects and Material Labor in Global Film Production

Autor: Hye Jean Chung

Editorial: Duke University Press

Categoría: Expresiones audiovisuales

Enlace: https://www.dukeupress.edu/media-heterotopias

 

 

In Media Heterotopias Hye Jean Chung challenges the widespread tendency among audiences and critics to disregard the material conditions of digital film production. Drawing on interviews with directors, producers, special effects supervisors, and other film industry workers, Chung traces how the rhetorical and visual emphasis on seamlessness masks the social, political, and economic realities of global filmmaking and digital labor. In films such as Avatar (2009), Interstellar (2014), and The Host (2006)—which combine live action footage with CGI to create new hybrid environments—filmmaking techniques and "seamless" digital effects allow the globally dispersed labor involved to go unnoticed by audiences. Chung adapts Foucault's notion of heterotopic spaces to foreground this labor and to theorize cinematic space as a textured, multilayered assemblage in which filmmaking occurs in transnational collaborations that depend upon the global movement of bodies, resources, images, and commodities. Acknowledging cinema's increasingly digitized and globalized workflow, Chung reconnects digitally constructed and composited imagery with the reality of production spaces and laboring bodies to highlight the political, social, ethical, and aesthetic stakes in recognizing the materiality of collaborative filmmaking.




También te puede interesar...

  La música del Nuevo Cine Chileno
GUERRERO, Claudio; VUSKOVIC, Alekos

No existía hasta ahora un libro que se detuviese con el detalle que lo hace La música del Nuevo Cine Chileno en el trabajo de compositores e intérpretes para películas chilenas, ni de un período en [...]

  El Greco
EISENSTEIN, Sergei

Para Sergei Eisenstein (uno de los directores de cine más importantes del siglo XX), el Greco era un pintor con una mirada cinematográfica, un auténtico “cineasta español” fuera de tiempo. Eisenstein [...]

  Kubrick en casa
MOLINA FOIX, Vicente

Una llamada de Carlos Saura puso en contacto con Stanley Kubrick a Vicente Molina Foix, quien, a lo largo de veinte años de una relación que solo acabó con la muerte del director, tradujo al español [...]